Polskim kibicom piłki nożnej kontenery nie kojarzą się najlepiej. Na zbudowanym z nich stadionie w Dosze nasze orły podczas mistrzostw świata wygrały co prawda mecz z Arabią Saudyjską, lecz potem przegrały w fatalnym stylu z Argentyną. Stadion gospodarze już zdemontowali, a kontenery wysłali do Afryki. Było to gestem mającym ocieplić ich PR z powodu wykorzystywania tanich pracowników z ubogich krajów do wznoszenia stadionów.
Jednak rzecz tutaj nie o piłce, lecz o kontenerach w logistyce. Wiadomo, że służą głównie do przewozów towarów, także ich przechowywania – jeżeli tworzy się specyficzna sytuacja. Może mniej znane są inne dane i fakty, w tym np. zalety i wady każdej z formuł w transporcie kontenerowym – SOC czy COC. Także o zmienności cen zakupu kontenerów. A te, jak wspomnieliśmy, wyznaczają pośrednio producenci i porty w Chinach.
Wynalazek McLeana
Ponad 80% towarów w światowym handlu (pod względem wolumenu) jest dziś przewożonych statkami. Przy czym na transport w kontenerach – wynalazek McLeana z początków lat 60 XX w. – przypada 35% wolumenu i ponad 60% łącznej wartości tych towarów. Niewątpliwie nowoczesny transport towarów już by nie mógł egzystować bez kontenerów. System kontenerowy nie powiedział zresztą ostatniego słowa. Podobnie jak kontenery, w których dopiero widać jutrzenkę rozwiązań cyfrowych.
Pro domo sua W 2005 r. reaktywowany został Polski Związek Producentów Kontenerów z siedzibą w Lęborku, który powołało 15 zakładów... |
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
- Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
- ... i wiele więcej!