Automatyzacja dla omnichannel – case study

Rosnące znaczenie sprzedaży online i wzrost oczekiwań klientów co do tempa dostaw wymuszają na przedsiębiorstwach handlu detalicznego zwiększanie sprawności przepływu towarów. Jedną z odpowiedzi na tę potrzebę jest automatyzacja procesów intralogistycznych.

2019-03-15 14:53:49

Przykładem firmy, która przygotowała swoje centrum dystrybucyjne na wyzwania przyszłości, jest belgijska CASA. CASA to marka wnętrzarska obecna na rynku od 1975 r. W 2017 sformułowano strategię, której jednym z najważniejszych założeń było stworzenie międzynarodowego sklepu internetowego, umożliwiającego odbieranie zamówionych przez klientów online mebli i akcesoriów w placówkach handlowych CASA. By było to możliwe, postanowiono stworzyć centralne, zautomatyzowane centrum dystrybucji na Europę. We wzniesiony w Olen obiekt o powierzchni 50,000 mkw. z 65 000 miejsc paletowych zainwestowano łącznie 35 mln euro. Według menadżera magazynu CASA International, jego budowa była jednak absolutnie konieczna. 

W coraz większym stopniu rynek, na którym działamy, funkcjonuje w oparciu o model omnichannel. By utrzymać na nim mocną pozycję, niezbędne są inwestycje w wysokowydajne systemy logistyczne. Nowe europejskie centrum dystrybucyjne pozwala zaopatrywać nasze placówki efektywniej i ekologiczniej niż dotychczas – twierdzi Bart Dauwen, menadżer magazynu CASA International.

Wykorzystane rozwiązanie

Jak zapewnić nieustanną realizację zamówień w sytuacji, gdy rynek pracy nie sprzyja znajdowaniu wykwalifikowanego personelu? Po konsultacjach z potencjalnymi dostawcami CASA odpowiedziała na to pytanie zdecydowanie: automatyzacja!

Takie rozwiązanie gwarantuje ciągłość przepływu materiałów i zwiększa produktywność, dając możliwość działania 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu – relacjonuje Dauwen.

Ładunki są dostarczane do centrum w kontenerach. Opakowania są paletyzowane i zabezpieczane w automatycznej nawijarce folii. System sprawdza ich rozmiary i dobiera najodpowiedniejsze miejsce składowania. Resztę załatwiają dwa typy wózków klasy AGV.

Kluczem do udanego wdrożenia systemu automatyzacji jest zrozumienie wskaźników efektywności klienta i zaprojektowanie rozwiązania, które im odpowiada. Następnym krokiem jest dogranie wszystkich szczegółów między partnerami wspólnie dostarczającymi sprzęt i upewnienie się, że wszystko razem działa bez zarzutu. Wszystko to prowadzi do przekazania zamawiającemu satysfakcjonującego rozwiązania – mówi Rafał Pańczyk, advanced applications manager STILL Polska.

Siedem reach trucków serii FM-X przewozi palety do stref buforowych, z których pobierane są one przez wózki systemowe MX-X i transportowane w odpowiednie miejsce 32-alejkowego magazynu buforowego. Charakteryzujące się wysokością podnoszenia na poziomie niemal 15 m wózki VNA odpowiadają także za pobieranie regałów palet do kompletacji. Są w stanie ściągnąć je z ostatnich kondygnacji i ustawić na posadzce, gotowe do pobrania przez FM-X do strefy pakowania. Wszystkie zadania - od pobrania ze strefy buforowej do dostarczenia do strefy kompletacji – odbywają się całkowicie automatycznie na podstawie komend wydawanych przez system zarządzania magazynem wyposażonym w komplet czujników wózkom AGV.

Najważniejszymi zaletami zastosowanego rozwiązania są elastyczność i skalowalność, umożliwiające zwiększenie w razie potrzeby przepustowości magazynu przez włączenie w system kolejnych wózków. Procesy realizowane przez pojazdy autonomiczne są wolne od błędów, czyste, ciche i szybkie.

(Źródło: Still)

ZNAJDŹ NAS: