Zasilanie Li-ion w magazynie od Toyota Material Handling

Toyota Material Handling jest przekonana do swoich wyrobów, dlatego wprowadziła 7-letni okres gwarancji pojemności swoich akumulatorów Li-ion. Niezależnie od liczby motogodzin pracy wózka bateria w tym okresie zachowa nie mniej niż 60% swojej pojemności nominalnej.

2019-01-17 14:49:10

Na naszych oczach doszło do rewolucji w systemach zasilania wózków widłowych. Znane z elektroniki użytkowej, telefonów czy laptopów baterie litowo-jonowe (Li-ion) trafiły do maszyn pracujących w magazynach.

Z wózkami zasilanymi tradycyjnymi bateriami kwasowo-ołowiowymi łączył się podstawowy problem – brak energii, gdy jest ona potrzebna. Przy rozładowanej baterii wózek nie może spełniać swoich zadań. W tradycyjnej technologii kwasowo-ołowiowej należy unikać doraźnego doładowania akumulatora, powinien to być zaplanowany proces. Doładowujemy baterię, gdy jest całkowicie rozładowana. Musimy na to przeznaczyć ok. 8 godzin i odczekać do wystudzenia baterii. Teraz, gdy pojawiła się gama modułów Li-ion, możemy doładowywać je w dowolnym momencie, gdy wózek nie ma bieżących zadań. Co więcej, doładowanie baterii od zera do 100% może zająć ok. godziny wyjaśnia Piotr Płoszyński, product manager Toyota Material Handling Polska.

Ponadto żywotność modułów litowo-jonowych jest znacznie dłuższa niż tradycyjnych baterii. Ogniwa kwasowo-ołowiowe przeznaczone są na ok. 1,5 tys. cykli ładowania. W uproszczeniu cykl w tym przypadku to jedno spięcie prostownika z baterią, czyli zarówno krótkie podładowanie, jak i całkowite uzupełnienie energii. Dlatego przy bateriach kwasowo-ołowiowych niewskazane są krótkie podłączenia do prostownika – ogniwa szybko tracą swoje parametry pracy. Dodatkowo w takich akumulatorach trzeba uzupełniać elektrolit i związane jest to z wyznaczeniem dodatkowego pracownika do obsługi floty wózków, w zakresie ładowania, wymiany baterii i ich bieżącej eksploatacji. 

Tymczasem żywotność akumulatorów Li-ion szacujemy na 4,5 tys. cykli. W odróżnieniu od dotychczas użytkowanych baterii trakcyjnych są to cykle pełne – od 0 do 100%. Jeżeli doładowujemy baterię np. z poziomu 80% do 90%. to „zużywamy” zaledwie 1/10 cyklu. Ponadto rozwiązania litowo-jonowe nie wymagają uzupełniania elektrolitu ani stosowania zamiennych baterii dzięki możliwości bezpiecznego doładowania w każdym momencie – w związku z tym gwarantują oszczędności nie tylko w zakresie przestrzeni (brak konieczności budowy akumulatorowni), ale również zasobów ludzkich wykorzystywanych do zarządzania bateriami.

Zysk energetyczny

Rozwiązanie baterii Toyota Li-ion in-house dzięki znacznej poprawie wydajności ładowania i zmniejszeniu generowanych strat cieplnych pozwala na 20–25-proc. zysk energetyczny w porównaniu z bateriami kwasowo-ołowiowymi, zachowując przy tym stabilne napięcie baterii, niezależnie od stopnia jej rozładowania. 

Toyota wprowadziła 7-letni okres gwarancji pojemności swoich modułów Li-ion. Akumulatory Li-ion zbudowane są z modułów, w związku z tym możemy dobrać ich pojemność w taki sposób, aby zagwarantować odpowiednią wydajność dla każdej aplikacji. Bez znaczenia jest fakt, czy mamy do czynienia z niewielkim elektrycznym wózkiem paletowych wykorzystywanym do sporadycznej pracy, czy też urządzeniem przeznaczonym do ciągłej i intensywnej eksploatacji.

W przypadku aplikacji wielozmianowej wózkiem z baterią kwasowo-ołowiową wymagane są łącznie 2–3 baterie na urządzenie oraz ich wymiana. Zdecydowanie odmienna sytuacja występuje po zastosowaniu akumulatora Li-ion, gdzie jedna bateria obsługuje pracę ciągłą – będą zbliżone. Co więcej, oferta cenowa wynajmu wózka do pracy ciągłej z akumulatorem Li-ion może być nawet niższa niż w porównaniu z wersją opartą na bateriach zapasowych. Dlaczego? Najmy zwyczajowo trwają od 3 do 5 lat. Po tym okresie bateria kwasowa nadaje się jedynie do utylizacji. Ale w przypadku Li-ion tak nie jest. Taki akumulator ciągle może być wykorzystany np. w najmie krótkookresowym. Uwzględniamy to w kalkulacji kosztów opracowanej dla klientów – mówi Piotr Płoszyński.

Zaufanie klientów

Baterie litowo-jonowe mają szereg zastosowań. Przyniosą oszczędności zarówno w dużej flocie wózków, jak i w małym magazynie z pojedynczymi maszynami. Aktualnie nowe baterie Li-ion produkcji Toyoty są dostępne dla większości z portfolio modelowego producenta wózków. 

Li-ion to technologia szybko zwiększająca udziały rynkowe. Tego typu baterie są dostępne w naszej ofercie od 2014 r., akumulatory Li-ion Toyota in-house umożliwiły nam drastycznie zwiększyć sprzedaż w tej kategorii. W Polsce w ciągu 4 lat sprzedaliśmy tyle samo baterii Li-ion, ile od kwietnia do końca czerwca bieżącego roku. Przemyślana polityka cenowa pozwoliła podwoić czteroletnią sprzedaż w zaledwie 3 miesiące. To pokazuje, że technologia dojrzała i ma olbrzymi potencjał – zapowiada Piotr Płoszyński.

(Tekst: Marcin Złoch)

ZNAJDŹ NAS: