Wózek widłowy kontra przenośniki - co sprawdzi się lepiej w Twoim magazynie?

Coraz więcej przedsiębiorstw rezygnuje z tradycyjnego transportu przy pomocy wózków widłowych na rzecz automatycznego układu przenośników. Bez wątpienia przemawiają za tym korzyści w postaci większej wydajności i lepszej organizacji pracy. Kiedy jednak jest to bardziej opłacalne rozwiązanie?

2017-03-31 13:03:06

Coraz więcej przedsiębiorstw rezygnuje z tradycyjnego transportu przy pomocy wózków widłowych na rzecz automatycznego układu przenośników. Bez wątpienia przemawiają za tym korzyści w postaci większej wydajności i lepszej organizacji pracy. Kiedy jednak jest to bardziej opłacalne rozwiązanie?

Transport przenośnikowy umożliwia sprawną rotację paczek, palet, materiałów sypkich, a nawet tak niestandardowych towarów, jak dłużycie czy tekstylia na wieszakach, we wszystkich branżach.

Podobnie wózki widłowe, które mogą zostać przystosowane do obsługi różnego typu ładunków. Przeanalizujmy zatem, jakie są wady i zalety każdego z tych rozwiązań oraz w jaki sposób sprawdzić, które z nich będzie bardziej optymalne w danym magazynie.  

Wózek widłowy - uniwersalne urządzenie w magazynie


Wózek widłowy jest podstawowym narzędziem transportu w większości przedsiębiorstw. Na jego przewagę wpływa uniwersalność, bowiem może realizować różnorodne zadania: rozładunek, i załadunek towarów, transport poziomy, składowanie na regałach oraz składowanie w systemie blokowym. Ponadto, elastyczność dopasowania transportu wózkowego do warunków logistycznych, a także ich ogólnodostępność sprawiają, że obecnie trudno znaleźć firmę, która mogłaby się obyć bez tego urządzenia w magazynie.

Zalety floty tradycyjnej są często wykorzystywane w mniejszych firmach, gdzie jeden wózek widłowy używany jest do realizacji wszystkich zadań związanych z logistyką wewnętrzną. Ponadto, wózkiem można zawieźć towar praktycznie w każde miejsce zakładu produkcyjnego lub magazynu, a także stosować go w aplikacjach na zewnątrz pomieszczeń. 

Wykorzystanie wózków widłowych w sektorze magazynowym umożliwia transport różnorodnych rodzajów ładunków. Wyposażając go w skomplikowany osprzęt specjalistyczny sprawimy, że stanie się on jednym z najbardziej uniwersalnych urządzeń w magazynie.

Z ekonomicznego punktu widzenia, koszt utrzymania jednego, wielofunkcyjnego pojazdu niesie wiele korzyści i do pewnego etapu rozwoju organizacji pozwala na znaczne oszczędności. Niższy koszt zakupu na etapie inwestycji i duża dostępność na rynku sprawia, że wózek jest głównym środkiem transportu w małych i średnich firmach.

Przenośniki - wydajny transport 24h/dobę

Przenośniki najczęściej stosowane są w branżach produkcyjnych o dużych wolumenach jednostek ładunkowych takich, jak: cukrownie, mleczarnie, zakłady mięsne, meblarskie, w przemyśle papierniczym przy produkcji papieru lub opakowań tekturowych.

W zależności od konstrukcji, przenośniki rolkowe, taśmowe lub łańcuchowe  przystosowane mogą być do obsługi palet i ładunków jednostkowych (skrzynki, opony, beczki), paczek i kartonów lub materiałów sypkich. Za pomocą przenośników możliwy jest transport każdego typu towaru. W niektórych przypadkach będzie on wymagał dobrania odpowiedniej jednostki ładunkowej- najczęściej są to palety typu EURO, ale również palety specjalne m.in. koszopalety, pojemniki wykonane z tworzywa lub stali.

 


Zastąpienie wózków widłowych automatyczną linią przenośnikową przynosi przedsiębiorstwu wiele korzyści pod względem organizacji pracy. Przenośniki wymagają zatrudnienia mniejszej liczby pracowników, którzy nie muszą mieć specjalistycznych uprawnień,  w odróżnieniu od operatorów wózków. Co więcej, mogą pracować nieprzerwanie również w niedzielę, święta i w nocy, zapewniając ciągłość przepływu materiałów 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Niektóre firmy wykorzystują długie ciągi transportowe jako elastyczne bufory między poszczególnymi działami produkcji lub między produkcją a magazynem. Zaletą transportu przenośnikowego jest również możliwość integracji z innymi urządzeniami. W linii umieszcza się takie maszyny, jak: owijarki, wagi, magazynki czy wymienniki palet, zaś cały układ może być zintegrowany z systemem klasy WMS.

Przede wszystkim jednak, w porównaniu do wózków widłowych przenośniki są bezpieczniejsze w eksploatacji. Eliminują zagrożenie kolizji z udziałem wózków i pieszego. Firma notuje również znacznie mniej uszkodzeń palet i towaru. Przenośniki zapewniają ciche i komfortowe środowisko pracy.

Przeanalizujmy wszystkie koszty

Podstawowym kryterium wyboru danego rozwiązania jest opłacalność inwestycji. Jest to temat złożony i żeby mówić o konkretnych liczbach należy wykonać analizę uwzględniającą specyfikę danego magazynu. Dokładne porównanie kosztowe wymaga stworzenia modelu oraz przeprowadzenia symulacji. Dwa podstawowe parametry, jakie należy brać pod uwagę to długość odcinka transportu oraz wydajność. Mając te dane, możemy oszacować liczbę wózków, które byłyby potrzebne do wykonania danej operacji. Jeżeli odległość, na jaką trzeba przesłać towar jest niewielka - od kilku do kilkunastu metrów - transport przenośnikowy jest zwykle nieopłacalny. Podobnie,  jeżeli do przewiezienia jest kilka palet na godzinę, inwestycja może nie mieć sensu.

Podczas analizy należy wziąć pod uwagę nie tylko początkowe wydatki na inwestycję, ale przede wszystkim całkowity koszt użytkowania obu rozwiązań. Uwzględnić powinno się więc nie tylko cenę zakupu samych maszyn, ich utrzymania, eksploatacji i serwisu, ale także zatrudnienia operatorów czy liczbę zmian, na których musieliby pracować. W dłuższym okresie czasu koszty serwisu przenośników są kilkunastokrotnie niższe od serwisowania wózków, a obliczając koszt transportu i zużytej energii elektrycznej to stosunek ten jest jeszcze bardziej korzystny dla przenośników.

Wszystkie te analizy mogą zostać przeprowadzone w ramach usługi projektu logistycznego WDX.

Na automatyzację decydują się najczęściej firmy o dużym potencjale produkcyjnym i wysokich przepływach materiałów oraz te, które ze względów logistycznych nie mogą zdecydować się na inne rozwiązanie. Na przykład duża różnica poziomów wewnątrz budynków oznacza konieczność zastosowania automatycznych wind przenośnikowych. W przypadku znacznej odległości między halami, gdzie do transportu trzeba wykorzystywać samochody, również opłaca się zbudować linię przenośników. Szczególnie w przypadkach, gdy towar jest wrażliwy na warunki pogodowe.

Katarzyna Zwolska, Specjalista ds. Marketingu WDX S.A.
Robert Kosicki, Menedżer Logistyk WDX S.A.

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: