MegaMagazyn i SuperHR brytyjskich telezakupów

Trudności z rekrutacją i utrzymaniem pracowników są jedną ze współczesnych bolączek sektora gospodarki magazynowej. Warto przyjrzeć się w tym kontekście rozwiązaniom stosowanym przez przedsiębiorstwa na Zachodzie, gdzie koszty pracy są wyższe niż u nas. Przykładem firmy, która wzorcowo radzi sobie z tym wyzwaniem, jest brytyjski odpowiednik telezakupów: QVC UK.

2020-02-04 14:52:22

QVC to nadająca w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Japonii, Włoszech i Chinach stacja telewizyjna prowadząca telesprzedaż m.in.: kosmetyków, odzieży, obuwia, biżuterii, artykułów gospodarstwa domowego i elementów wystroju wnętrz, akcesoriów i narzędzi ogrodowych czy elektroniki. W skali roku magazyn obsługuje 17 milionów przesyłek wypracowującego obroty na poziomie niemal 500 mln funtów. W ostatnich latach firma położyła szczególny nacisk na działania z obszaru Employer Branding i od sześciu lat nieprzerwanie zdobywa w toku niezależnego audytu Top Employers Institute certyfikat przyznawany najlepszym pracodawcom w Wielkiej Brytanii. Na ten sukces składają się zarówno innowacje w dziedzinie stosowanych w zakładzie technologii, jak i polityki kadrowej.

By nadążyć za potrzebami klientów – założenie mówi, że 100 proc. produktów musi być wysłanych w ciągu 48 godzin od złożenia zamówienia – w 2010 r. przy główny magazynie QVC UK dobudowano 35-metrowy magazyn wysokiego składowania na 30 miejsc paletowych z systemem przenośników łańcuchowych, rolkowych i automatyzacją wstępnego pakowania. Całość wkrótce potem zintegrowano z systemem WMS umożliwiającym m.in. na wyświetlanie podczas transmisji programów informacji o dostępności reklamowanego produktu. Jednak prócz technologii optymalizujących wydajność procesów obsługi zamówień i dystrybucji QVC zainwestowało również w modernizację instalacji oświetleniowej, co pozwoliło zmniejszyć zużycie energii i ilość generowanych odpadów, ale nade wszystko – poprawić jakość światła i zadbać tym samym o samopoczucie pracowników.

Przed wymianą w centrum dystrybucji QVC UK funkcjonowały oprawy świetlówkowe o średniej trwałości na poziomie 3,4 roku. Ze względu na wykorzystanie w zakładzie czujników obecności, efektywny czas eksploatacji wyładowczych źródeł światła skracał się do 6 miesięcy. Na prośbę QVC brytyjski oddział TRILUX zaproponował rozwiązanie, dzięki któremu oprawy świetlówkowe można było zastąpić LED-ami bez konieczności modyfikacji umiejscowienia punktów świetlnych. Bazując na energooszczędnej oprawie liniowej E-Line LED opracowano zindywidualizowany produkt pozwalający zastąpić świetlówki w stosunku 2:1, z wykorzystaniem co drugiego z istniejących przyłączy – mówi Krzysztof Rajecki, projektant oświetlenia TRILUX Polska.

Dla myślenia QVC UK o przyciąganiu talentów przełomowym momentem był rok był 2013, kiedy to firma postanowiła rozpocząć zmianę modelu pozyskiwania kadr i w miejsce rekrutacji za pośrednictwem agencji pracy stopniowo wprowadzać własne działania. Wtedy to powstał wewnętrzny zespół ds. zasobów ludzkich. Uruchomiono także własne kanały pozyskiwania talentów na Facebooku, Twitterze, LinkedIn oraz zewnętrznych portalach pracy. W wyniku powyższych działań 2 lata po wprowadzeniu zmian cztery na pięć procesów rekrutacyjnych realizowanych było przez własny dział HR lub na zasadzie rekrutacji wewnętrznej – w dużej mierze dzięki systemowi poleceń. Mniej więcej od tego czasu QVC UK rokrocznie przyznawany jest tytuł jednego z Najlepszych Pracodawców Zjednoczonego Królestwa.

(Źródło: More&More Marketing)

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: