EKSPERT PODPOWIADA: Jak efektywnie zarządzać personelem

5 zasad, które mogą ułatwić komunikację z pracownikami przedstawia Albert Krawczyk, kierownik krajowych i zagranicznych magazynów logistycznych Nowy Styl Group.

2019-01-17 14:11:37

Zarządzanie personelem to duże wyzwanie dla przedsiębiorstw ze względu na panujący obecnie tzw. rynek pracownika. Myśląc o 5 praktycznych poradach ułatwiających zarządzanie personelem w magazynie nasuwają mi się poniższe:

Miej zawsze otwarte drzwi. To najważniejsza rada dla kadry kierowniczej! Kierownik musi mieć czas, żeby wysłuchać pracownika. Stworzenie dobrej atmosfery i poczucia zaufania do szefa jest kluczowe w budowaniu dobrych relacji, a co za tym idzie efektywnej współpracy z niższym szczeblem. Nawet przy bardzo napiętym harmonogramie pracy, zainteresowanemu rozmową pracownikowi należy się jasna informacja zwrotna, kiedy kierownik będzie miał dla niego chwilę czasu. To ważne, by podkreślić, że ma się świadomość, że rozmowa może dotyczyć bardzo istotnej sprawy dla pracownika i wyrazić chęć przeprowadzenia jej bez zbędnej zwłoki.

Nie oceniaj książki po okładce. KPI – normatyw, efektywność itp. Słabe wyniki pracownika? Brygadzista twierdzi, że mimo rozmów nie ma poprawy? To tutaj kierownik powinien wykazać się umiejętnościami interpersonalnymi i poznać prawdziwą przyczynę takiej sytuacji. Może sedno sprawy leży zupełnie poza podłożem służbowym - chore dziecko, żona, problemy finansowe? W takiej sytuacji zamiast popularnego dziś coachingu trzeba uruchomić ZFŚS i pomóc pracownikowi.  Z doświadczenia wiem, że efekt takiego działania odbije się pozytywnie w wielu aspektach pracy.

Bądź liderem a nie szefem. Starcie kilku pokoleń i różnych sposobów podejścia do pracy wymaga odpowiedniego stylu zarządzania. Wydawanie suchych „poleceń służbowych” bez jakichkolwiek wyjaśnień jest drogą donikąd i może skutkować podjęciem decyzji pracownika o zmianie miejsca zatrudnienia. Częste podkreślanie istoty pracy zespołowej, wzajemnej pomocy i zaangażowania sprawi zaś, że zespół będzie wierzył w szefa obszaru, jego wizje i decyzje oraz skutecznie zmotywuje i zdopinguje załogę do walki o sukces. Nie bójmy się słowa „proszę”. Sztuką jest umieć wydać polecenie używając „proszę”, a nie formy rozkazującej. 

Nie stawiaj na najlepszych. Kolejny trudny temat? Wyzwanie? Żaden problem! Mój najlepszy pracownik zrobi to szybko i solidnie! Więcej zadań? Premia go zmotywuje! Czy na pewno? Co będzie, jeśli ów pracownik się rozchoruje lub pójdzie na upragniony urlop wypoczynkowy? Tutaj rodzi się problem - nasz problem, który sami stworzyliśmy jako kierownicy. Dobrą praktyką jest wdrażanie mniej doświadczonych pracowników w  skomplikowane zadania, poświęcając na ich realizację więcej zasobów i czasu. Długoterminowo zyskamy w ten sposób bezpieczeństwo realizacji, zwiększymy kompetencje w zespole i odzyskamy zasoby czasu najlepszych pracowników.

Nagradzaj. Ile razy jako dzieci dostaliśmy „burę” za złe oceny lub za uwagę w dzienniczku? A czy często otrzymywaliśmy pochwałę za wzorowe zachowanie i za dobre oceny? Podobny obraz często widywany jest na polu szef – podwładny. Często przeprowadzane rozmowy dyscyplinujące, motywujące, ‘coachingujące’ niekoniecznie muszą pomóc. W mojej opinii lepiej zapobiegać niż leczyć.  Chwalmy pracowników zarówno za małe, jak i za duże sukcesy, za pomysły i za podejście. Analogicznie - drążenie, czemu KPI jest zrealizowany w 98% a nie 100% może szybko i skutecznie zdemotywować zespół. 

Moim zdaniem kierując się powyższymi radami, będziemy w stanie zbudować zgrany zespół, na który można zawsze liczyć. Możemy być pewni, że w trudnych sytuacjach bez żadnego problemu pokona on przeciwności i podejmie nawet najtrudniejsze wyzwania.

ZNAJDŹ NAS: