Zaprenumeruj nasze czasopisma: Nowoczesny Magazyn i Logistyka a Jakość
ORGANIZUJEMY:


Nowoczesny Magazyn

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.


Kalendarium wydarzeń

Relacja z targów MODERNLOG 2018

Relacja z targów MODERNLOG  2018

Międzynarodowe Targi Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG  to jedna z najmłodszych imprez w wystawowym kalendarzu. Pierwsza edycja odbyła się przed rokiem, tegoroczna (5–8 czerwca) była drugą z kolei. Podobnie jak rok wcześniej dominowały automatyka i nowe technologie. 

TEKST: Michał Jurczak FOTO: MTP, Michał Jurczak
  
– Targi MODERNLOG w swym założeniu są połączeniem nowoczesności i innowacyjności z logistyką oraz szeroko pojmowanym przemysłem. Organizowane są w towarzystwie ITM Polska, które są największą imprezą branży przemysłowej w Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla dyrektor targów MODERNLOG, Mateusz Nowakowski, informując, że blisko połowa uczestników ITM Polska to firmy zagraniczne, a obecność w tym gronie przedstawicieli branży logistycznej może stanowić swoiste koło napędowe do ich dalszego rozwoju. 
Na MODERNLOG 2018 dominowały systemy automatyczne, np. pomagające zapewnić maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni magazynowej, tak w poziomie, jak i w pionie, ułatwiające pracę. Na rynku jest coraz więcej takich rozwiązań, dotyczących nie tylko samego składowania towarów, ale także monitorowania obiektów magazynowych czy obsługi zatrudnionych w nich pracowników. Inwestowanie w nie może się szybko zwrócić w postaci niższych kosztów eksploatacji magazynu. 

AGV i nie tylko 


Wózki autonomiczne (AGV) coraz śmielej wkraczają w przestrzeń magazynową. Ich stosowanie eliminuje pracę ludzi, zwiększa bezpieczeństwo. Po zastosowaniu odpowiedniej infrastruktury, np. w postaci podajników, mogą zastąpić wózki widłowe. WObit zaprezentował roboty samojezdne z rodziny MOBOT. CubeRunner holuje wózki transportowe o masie do 200 kg (mogą przewozić palety, kuwety lub drobne detale). Zasilany jest przez dwa akumulatory umieszczone w kasecie pozwalającej na ich szybką wymianę. Sterowany jest z poziomu panelu operatorskiego umieszczonego w punkcie bazowym, z którym komunikuje się przez Wi-Fi. FlatRunner automatycznie holuje wózki transportowe o masie do 500 kg. Oferta obejmuje też wersje z możliwością jazdy dwustronnej oraz wykonywania obrotu wokół własnej osi. Podobne rozwiązania znalazły się na stoisku firm Logis oraz ISL – Innowacyjne Systemy Logistyczne. W pierwszym przypadku to autonomiczne wózki marki Grenzebach, w drugim maszyny marki Astor.  
Inne nowoczesne rozwiązania pokazano na stoisku integratora, LUCA Logistic Solutions. Jest wśród nich eLocation, opierający się na nowej technologii pozycjonowania wewnętrznego, a umożliwiający dokładną lokalizację (2D/3D) obiektów (wózków widłowych, pojazdów, kontenerów lub pracowników) w dużych, zamkniętych halach. – Informacje te są przetwarzane, analizowane i przekazywane do odpowiednich programów, w różnych procesach produkcyjnych, logistycznych – mówi Bogusław Gnat z LUCA Logistic Solutions, podkreślając m.in. prostą infrastrukturę, niskie zużycie baterii oraz pełną integrację systemu z innymi rozwiązaniami logistycznymi LUCA.
Elementem inteligentnych systemów magazynowych mogą być też rękawice ProGlove. Vanessa Hofman z ProGlove wyjaśnia, że można przy ich pomocy skanować towary i identyfikować narzędzia: – Automatycznie rozpoznają przedmioty trzymane przez pracownika i sygnalizują, jeśli są to niewłaściwe podzespoły lub są one montowane w nieodpowiedniej kolejności. Wbudowane sensory mogą też pokazać napięcie czy ostrzec przed zbyt wysoką temperaturą – tłumaczy. Rozwiązanie znalazło już zastosowanie przy produkcji aut Skoda. – Inteligentna rękawica ProGlove pozwala im pracować szybciej, wydajniej i praktycznie bezbłędnie. Idealnie nadaje się do produkcji seryjnej i jest już stałym elementem naszego wyposażenia – mówi Jiri Cee ze SKODA Logistics.

Automaty i… rurki


Automatyzacja pomaga eliminować błędy i zwiększa liczbę cykli. Dotyczy to również obsługi regałów. Na stoisku Cassioli Polska znalazły się automatyczne rozwiązania regałowe oparte na transporterach I-Sat , mające pozytywnie wpływać na wydajność pracy w magazynie, a z drugiej strony zwiększyć gęstość składowania. Mogą pracować w różnych konfiguracjach, zarówno w systemie LIFO, jak i FIFO. W przypadku systemu półautomatycznego flota satelitów iSAT może być obsługiwana przez wózki widłowe, operatorzy odkładają lub odbierają jednostki ładunkowe na końcach kanałów magazynowych bez dostępu do korytarzy. W systemie całkowicie automatycznym flota satelitów I-Sat może być zarządzana przez układnicę. 
Firma ISL pokazała natomiast automatyczny regał obrotowy Rotomat, dostarczający towar bezpośrednio do rąk operatora, wykorzystując najkrótszą drogę transportową. Potrafi zmniejszyć powierzchnię magazynu nawet o 80%, gwarantując odpowiedni nadzór nad asortymentem i integrację z ERP. Rotomat jest przeznaczony zarówno do składowania drobnych części, jak i bardzo ciężkich produktów. Kontrola dostępu i identyfikacja towaru sprawiają, że regały obrotowe są polecane szczególnie dla sektora farmaceutycznego, kosmetycznego, elektronicznego i samochodowego. 
Interesujące systemy regałowe można tworzyć, wykorzystując rozwiązania rurkowe oferowane przez Trilogiq. Maciej Kranc z Trilogiq Poland podkreśla, że systemy modułowe zapewniają elastyczność, instalacje można budować szybko i łatwo. – Wśród potencjalnych zastosowań znajdują się ergonomiczne stanowiska robocze, regały przepływowe, wózki, a także wsparcie metod przepływu materiału KanBan/FIFO. Zasadniczym plusem systemów modułowych jest to, że konstrukcje można modyfikować w każdym momencie. To pomaga producentom udoskonalać procesy, wprowadzać stopniowe zmiany oraz nowe metody pracy – tłumaczy Maciej Kranc.

Sprawnie i bezpiecznie


Automatyzacja może mieć jednak również nieco inny wyraz. To, co związane jest z bezpieczeństwem, wspierają coraz powszechniejsze automaty vendingowe. – Generują oszczędności w zużyciu środków BHP, pozwalają też na wydelegowanie do dostawcy wszystkich zadań związanych z zamawianiem dostarczanych środków – mówi Dariusz Stańczuk  z Bogmar. Dzięki takim rozwiązaniom można łatwiej zaplanować wydatki związane z BHP (np. rękawice ochronne, maski itp.), dokładnie zaprogramować nadzór i wydania poszczególnych produktów. Możliwe jest ustalanie ilości danego produktu dostępnej dla danego pracownika w określonym czasie (limity dostępowe).
Bezpieczeństwo w magazynie to także bezpieczeństwo regałów i całej magazynowej infrastruktury. Tu ciągle przydają się szczególnie proste, mechaniczne rozwiązania. Odboje „Rack Armour” wykonano z polietylenu (HDPE). Materiał jest trwały i elastyczny, odbojnice dostępne są w wielu rozmiarach (standardowa wysokość wynosi 600 mm). Wewnętrzna pianka absorbuje pozostałą siłę uderzenia, siła ta nie skupia się w jednym punkcie, ale rozprzestrzenia się na całą długość odbojnicy. Plusem rozwiązania jest to, że nie uszkadza posadzki magazynu. Radosław Rogacz z AMPERE Polska zachęca również do zainteresowania nowym produktem tej marki: odbojnicą AMP-BS-MAX przeznaczoną do ochrony filarów i słupów magazynowych. Może mieć 20–200 cm wysokości, nie wymaga mocowania do podłoża, a każda ze ścianek ma 10 cm grubości. Podstawę konstrukcji stanowią wykonane z drewna elementy, łączone za pomocą opatentowanego zamka.   
Wprawdzie na rynku znajduje się wiele narzędzi potrafiących usprawnić proces komisjonowania, automatyzując go, jednak często i tak nic nie jest w stanie zastąpić pracy ręcznej. Bezpieczeństwu operacji i transportu magazynowego sprzyja stosowanie modułowych systemów w rodzaju Dollyfix (UTZ). Składa się z wzajemnie połączonych rolek transportowych, na których można przewozić pojemniki gniazdowe. Skutery są połączone ze sobą za pomocą szyny. Gniazda w pustym pojemniku można układać w stos na składanym plastikowym pasku. – Dzięki ergonomicznemu pałąkowi i solidnemu mocowaniu kółek transportowych umożliwia łatwą obsługę szczególnie tam, gdzie przestrzeń pomiędzy regałami magazynowymi jest ograniczona – podkreśla Sebastian Walnik  z Georg Utz.  

MAPA
PALET
MAPA
REGAŁÓW
MAPA OGUMIENIA
MAPA
NACZEP
POLECAMY NOWOŚCI WYDAWNICZE
KALENDARZ


Partner:

Pracuj w logistyce
Lokalizacja: śląskie
Dodano: 2018-11-17
Lokalizacja: mazowieckie
Dodano: 2018-11-16
Lokalizacja: mazowieckie
Dodano: 2018-11-14