Zaprenumeruj nasze czasopisma: Nowoczesny Magazyn i Logistyka a Jakość
ORGANIZUJEMY:


Nowoczesny Magazyn
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, ul. Polska 13 w celach marketingowych, w szczególności na otrzymywanie informacji handlowych pochodzących od FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. oraz jego kontrahentów drogą elektroniczną na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym.

EKSPERT ODPOWIADA

Przemysław Kowalewski, dyrektor zarządzający Westwing Home & Living na Europę Środkową

Przemysław Kowalewski, dyrektor zarządzający Westwing Home & Living na Europę Środkową

Przemysław Kowalewski, dyrektor zarządzający Westwing Home & Living na Europę Środkową, odpowiada na pytania dot. logistyki klubu zakupowego online w branży wnętrzarskiej.

Westwing Home & Living istnieje na rynku od 2011 roku. Na jakim etapie rozwoju jest firma?
Jesteśmy jedną z najszybciej rozwijających się firm w sektorze home & living. Działamy obecnie w 14 krajach na trzech kontynentach i, co warte podkreślenia, na większości tych rynków jesteśmy liderem w swojej branży. Rok 2016 był dla nas bardzo udany: zrealizowaliśmy prawie 3 mln zamówień i wysłaliśmy ponad 7 mln produktów. Zamknęliśmy go jako grupa przychodami w wysokości 250 mln euro i w stosunku do 2015 r. zanotowaliśmy wzrost o 31 mln euro. W tym czasie udało nam się pozyskać 4 mln nowych użytkowników - teraz mamy ich już 30 mln. Najprężniej Westwing działa na dojrzałych, europejskich rynkach: niemieckim, hiszpańskim i włoskim, dobrze też rozwija się w Brazylii. Ważnym graczem w grupie Westwing jest również Polska, która razem z Czechami i Słowacją może pochwalić się już 2 milionami klientów. 

Westwing jest klubem zakupowym online. Czym ten model różni się od sklepu internetowego? 
Nasz model biznesowy zakłada brak stałej oferty i sprzedaż najciekawszych mebli i dekoracji z całego świata, w bardzo atrakcyjnych cenach. Codziennie wprowadzamy na stronę ok. 1000 nowych produktów - są to meble i dodatki do domu, często niedostępne w innych sklepach w Polsce. Sprowadzamy je z różnych krajów, poprzez współpracę głównie z polskimi i europejskimi dostawcami. Wszystkie produkty prezentujemy w spójnych stylistycznie, krótkoterminowych kampaniach sprzedażowych. Po zakończeniu kampanii, kupujemy u dostawców taką liczbę produktów, jaką zamówili nasi klienci. Dzięki temu nie musimy utrzymywać dużych powierzchni magazynowych. Nasi klienci, w ramach jednego zamówienia, kupują produkty pochodzące od różnych dostawców, dlatego nasze operacje logistyczne są bardzo złożone. Koordynujemy równolegle kilkadziesiąt dostaw z różnych krajów, dziennie kompletujemy i wysyłamy 500-600 przesyłek. Są to zarówno wielkogabarytowe meble, jak i wymagające szczególnego traktowania delikatne lustra, szkło czy porcelana.

Jak zorganizowana jest logistyka Westwing. Czy korzystacie z usług firm 3PL?
Nie, wszystko robimy sami. Wierzymy, że fulfillment to kluczowa kompetencja firm e-commerce, która pozwala zbudować przewagę konkurencyjną. W ciągu 6 lat działalności wypracowaliśmy wiele skutecznych metod organizowania dostaw i wysyłek, ciągle testujemy nowe rozwiązania, dzięki temu pewne operacje robimy szybciej i z mniejszą ilością błędów niż konkurencja. Sami organizujmy odbiór produktów od naszych dostawców - często łączymy różne dostawy z tej samej części Europy i korzystamy z pomocy innych oddziałów Westwing. Część naszych stałych dostawców wysyła produkty bezpośrednio do naszych klientów. Jest to możliwe dzięki specjalnemu, autorskiemu programowi, który jest zintegrowany z naszym systemem WMS. 

Model Westwing zakłada minimalne lub niejednokrotnie zerowe zapasy magazynowe. Pomimo tego, co jakiś czas zmieniacie lokalizację centrum logistycznego, a każda kolejna ma większą powierzchnię magazynową. Dlaczego? 
Cały czas rośniemy, a wraz ze wzrostem, zmieniają się nasze potrzeby logistyczne. Ciągle doskonalimy naszą ofertę, pozyskujemy nowych dostawców, poszerzamy pole działania, np. w Warszawie o sklep stacjonarny w CH Arkadia. Ponadto z Polski obsługujemy rynki: czeski i słowacki, gdzie sprzedaż systematycznie wzrasta. Nasi użytkownicy mają 30 dni na zwrot produktów, często też oferujemy promocję na darmową dostawę lub zwrot. W efekcie tych działań klienci częściej decydują się na odesłanie produktów, a te nie wracają do dostawców, tylko zostają w centrum logistycznym, aż do momentu, gdy w innej, pasującej tematycznie kampanii, znajdą nowego nabywcę. Nasze centrum logistyczne służy więc nie tylko do obsługi bieżących zamówień, ale i do tymczasowego przechowywania zwracanych produktów. Staramy się racjonalnie podchodzić do naszych potrzeb operacyjnych, nie przeinwestowywać, dlatego powiększamy naszą przestrzeń magazynową stopniowo, proporcjonalnie do wzrostu firmy.

Dlaczego zdecydowaliście się przenieść centrum logistyczne do strefy podwarszawskiej? 
Powodów było kilka. Pierwszy to utrudnienia w pracy magazynu, jakie powodowała warszawska lokalizacja i związane z nią ograniczenia w ruchu dla ciężarówek. Relokacja magazynu do strefy podwarszawskiej pozwoliła nam zoptymalizować koszty logistyczne. Nie bez znaczenia był też fakt, że park magazynowy, w którym udało nam się wynająć powierzchnię, znajduje się w Parzniewie, przy węźle „Pruszków” autostrady A2. Dla nas to doskonała lokalizacja, ponieważ większość dostaw przyjeżdża do nas z Europy Zachodniej, my zaś wysyłamy wiele transportów na południe - do Czech i na Słowację. Sam kompleks, w którym mieści się obecne centrum logistyczne Westwing, jest bardzo nowoczesny, a przestrzeń magazynowa została dopasowana do naszych potrzeb, gdyż umowę o wynajmie podpisaliśmy jeszcze na etapie budowy.

MAPA
PALET
MAPA
REGAŁÓW
MAPA OGUMIENIA
MAPA
NACZEP
POLECAMY NOWOŚCI WYDAWNICZE
KALENDARZ


Partner:

Pracuj w logistyce
Lokalizacja: zagranica
Dodano: 2017-11-25
Lokalizacja: zagranica
Dodano: 2017-11-25
Lokalizacja: zagranica
Dodano: 2017-11-25